Kysy, vastaamme -palvelussa Puutarha.net-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä puutarhasta, rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!
Edellinen Vesi ja viemäröinti aihealue Seuraava
pvm: 6.8.2014 9:37

Kysymys: Betoniputken liittäminen muoviputkeen

Vesi ja viemäröinti

Terve! Olemme vaihtaneet melkein kaikki betoni- ja rautaputket muoviputkiksi omakotitalossamme. Ainut mitä emme vaihtaneet oli n. 3 metrin suora putki kylpyhuoneesta autotalliin, koska emme halunneet repiä kylpyhuonetta auki. Liitimme tuon betoniputken muoviputkeen sellaisella muovisella liitospalalla, joka kuumennettiin betoniputkeen kiinni. Tuosta liitoksesta valuu ihan hiukan vettä putken alapuolelle. Siis hyvin vähän mutta kuitenkin. Millä materiaalilla tai aineella tuon pystyisi tiivistämään? Pääsemme käsiksi vielä putken sisäpuolellekin jossa on muovin ja betonin liitoskohta, koska lattia on vielä auki. (Kuva on kupariputkesta, mutta metodi oli sama)

Kysymyksiä: 1 kpl
Jäsenen Pete antama (6.8.2014 10:41) kommentti

Minkäs kokoinen on tämä betoniputki? Ja mitä vesiä siihen johdetaan (onko tilassa wc-istuin)?

En kyllä jättäis tuollaista olemaan, nuo kutisteliitososat ovat muutenkin vain ulkopuoliseen käyttöön. Nyt vielä ymmärsin että se osa on "vastakarvaan". Ja se betoniputki voi vuotaa muistakin jatkoistaan.

Oisko paha rasti kumminkin tehdä tuo viimeinenkin osuus valmiiksi eli uusia se...?



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 10:49) kommentti

Betoniputki on 14 cm ulkohalkaisija ja 10 cm sisähalkaisija. Siitä tulee läpi vain suihkuvedet, eli ei WC-istuinta. En mielellään lähtisi uusimaan tuota, koska kylpyhuoneremontista ei ole paljoakaan aikaa. Silloin olisi ollut hyvä tehdä putketkin, mutta edellisellä omistajalla ei tainnu leikata tai rahat riittää. Ajattelin uusia sen sitten jos kylpyhuone tulee uusittua. Jätin varmuudeksi ulos lähelle tarkistuskaivoa yhden liitännän, mikäli ongelmia tulee niin sitten sen voi ulkokauttakin yhdistää viemäriverkostoon. Betoni putki on siis todella hyvässä kunnossa, koska sieltä ei ole tullut läpi kuin suihkuvesiä.



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 11:5) kommentti

Onks tämä putki jossain kellarikerroksessa lattiavalun alla, vai missä rakenteessa se putki kulkee? Missään välipohjassa en uskoisi sen olevan, mut kaikkeen on törmätty.

Tuonne mahtuis 75mm putki sisään ja riittäis hyvin kooltaan, mut siinä ei tietenkään ole päittäissuunnassa tilaa lykätä putkea sisään. Jollain se jatko nyt tarttis tilkitä, mutta joku muu saa neuvoa sopivan massan siihen, sisäpuolelta se tarttis kumminkin täyttää ja jollain ehdottoman kutistumattomalla.

Olen noita joskus tehnyt niinkin, että olen laittanut kutisteosan ja betonin väliin sopivankokoisen kumitiivisteen. Se ei vielä sula noissa lämmöissä ja jää pirun piukkaan. Ei ole satapros. tiivis mut parantaa.



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 11:41) kommentti

Iso kiitos neuvoista. Laitettiin siihen tosiaan kaks sellaista helvetin tiukkaa kumitiiviste- rinkulaa väliin, ja sit lämmitettiin. Katottiin et se tulee just siihen sauman kohtaan. Se putki menee kellarikerroksessa lattiavalun alla. noin puoli metriä valun alla (maa-aineksen sisällä, mistä kaivettu putki näkyviin). Autotalli tosiaan piikattu auki. Sitä meinasin just et vuoto on niin minimaalista, että luulen et joku massa korjais koko homman täysin, mut tosiaan mitä käyttäis? Ollaan käytetty veneen pohjassa sellaista sikaa, mikä ei kovetu ja sopii merivedelle. Kävisköhän sellainen tähän? Veneessä hyvin ainakin pelittäny ja pysynyt vaikka on meren pinnan alla koko veneilykauden.



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 11:54) kommentti

Mää olin hiukan väärässä päässä vissiin koko ajan, kun luulin tuon jatkon olevan siellä kylppärissä. Nyt vasta taisi loksahtaa palaset kohdalleen. Eli autotallin lattian alle tuli se jatko ja virtaussuuntaan eikä vastakarvaan muuttuu muoviksi? Mä luulin teidän kylppäriin lattiakaivoa vaihtavan.

No juu, eipä tuo kauhea huolenaihe ole pieni tihku tuolla. Oliko se niin, että tuota ei tulevassaa kylppäriremontissa tarvi enää avata, vaan uuden putken voi johtaa suoraan alas? Kun muuten kannattaisi huomioida autotalliin uutta lattiaa valaessa, että olis vaikka raudoituksessa "luukku" ja valussa sauma uudelleenavausta helpottamassa. Vai ulottuuko jatko seinän alle niin, että sen saa toiselta puolen katsottua?

Siihen massaan täytyy saada vastaus joltain muulta, mulla on vain mutua. Mut kai tuohon löytyy joku ratkaisu...

 



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 12:18) kommentti

Äsh, kun näitä ei voi korjata. Äskeisen toinen kappale, rivi kaks: "alas" on väärin, piti kirjoittaa että "ulos"...



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 12:19) kommentti

Kyllä. Eli kylpyhuoneelle ei tehdä mitään ja sieltä suunnasta vesi virtaa autotalliin, josta talosta ulos kunnalliseen. Ajattelin että jos jossain välissä tuo kolmen metrin matka kylpyhuoneesta tuohon autotalliin liitoskohtaan tarvis vaihtaa, niin vois tehdä seuraavasti:



a) sukittaa tuo suora kolmen metrin matka tuohon liitoskohtaan



b) vetää kylpyhuoneesta uusi haara talon ulkopuolelta viemäriverkoston pääputkeen, johon jätin sen ylimääräisen putken paikan.



c) kaivaa ja piikata uudestaan auki tuo noin metrin matka mikä on autotallin ja kylpyhuoneen välisestä seinästä liitospaikkaan, ja laittaa uusi muoviputki sit jos uusitaan kylpyhuone joskus tulevaisuudessa. Eli se vanha betoniputki menee n. 2 metriä kylpyhuoneessa ja n. 1 metri autotallissa, jonka päässä yhdistyy muoviputkeen.



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 12:21) kommentti

" autotalliin uutta lattiaa valaessa, että olis vaikka raudoituksessa "luukku" ja valussa sauma uudelleenavausta helpottamassa". Mahtava idea. Sitä ei vissiin ihan saa työstettyä kylyhuoneen puolelta siihen liitokseen. Mutta ton vois kyl toteuttaa. Helpottais jos tulevaisuudessa joutuu sen metrin matkan uusiks avaamaan. Thanks.



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 12:26) kommentti

Nonih. Tuossa on sitten vaihtoehdot mietitty valmiiksi. Kävi tuo sukituskin yhtenä vaihtoehtona mielessä ja voisi olla ihan käypä konsti myöhemminkin. Se on tuo sisätiloissa kaivaminen aina omanlaisensa homma sekin.

Mut joo, paljon on jo tekstiä mut alunperäinen kysymyksesi on vielä vastausta vailla...



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 12:31) kommentti

Aha, tuli lisää sillä välin kun äskeistä naputin. Joo, jotenkin noin saattaisin itse tulevaan varautua. Mut sen "luukun" tarttis sit olla tarpeeks iso ja "toispuoleinen". Liitoksen ei tarvi osua sen keskelle, kun mietit vähän kätisyyden mukaan, et kummalla puolen on helpompi olla kun kaivaa ja asentaa.

 



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 12:34) kommentti

Joo! Voisin kysellä LVI-liikkeistä mitä tiivistyskonstia kannattais käyttää, ku nyt sen vois tiivistää vielä sisä ja ulkopuolelta. Ja tosiaan ei sieltä vettä edes tiputa, vaan se putken alapuoli vaan hiukan kastuu. Ei välttämättä tarvis mitään, ottaen huomioon missä toi liitoskohtakin sijaitsee. Sais vaan mielenrauhan, ku tietäis et se on tiivis.




Kommentoi:*




Virallinen Vastaus
Vähänkään vuotavaa putkiliitosta ei missään tapauksessa saa jättää lattian alle.  Kuumentamalla supistettu liitos tulee aina olla virtaussuunnassa myötävirtaan eli tässä tapauksessa betoniputkesta ko. liitoksen kautta muoviputkeen. Jos virtaussuunta on oikea, niin ainoa tapa tiivistää putki on putkiliitoksen lämmittäminen alta päin.  Jos on mahdollista, kannattaa kaivaa riittävä tila liitoksen alapuoliselle lämmitykselle.
Paras tapa kuitenkin on sujuttaa uusi muoviviemäri betonipuken sisään. Jos virtaussuunta on autotallista kylpyhuoneeseen päin ja autotallin öljynerotuskaivosta tule juuri muuta vettä kuin pesualtaan vedet, niin tällaisessa erikoistapauksessa voi sujutuksen tehdä 70 mm:n muoviviemärillä.  Keskustele tästä mahdollisuudesta putkimiehesi kanssa.

Narsissi / Narcissus
Arvostele vastaus kysymykseen "Vesi ja viemäröinti / Betoniputken liittäminen muoviputkeen":
Porin Rakennusmestarit ja insinöörit ry 
PORI, Suomi
Jäsenen Senik antama (6.8.2014 15:58) kommentti

Kiitokset. Virtaussuunta on betoniputken kautta muoviputkeen eli kylpyhuoneesta autotalliin ja siitä kunnallisverkostoon. Autotallissa ei säilytetä autoa, joten öljyä ei tule, vaan tilat on jossain vaiheessa tarkoitus ottaa asumiskäyttöön. Lämmitimme liitosta kyllä myös alapuolelta, ja näytti olevan hyvin paikallaan, mutta hiukan kosteutta putken alapuolelle tuli suihkun jälkeen. Lämmitimme sen paikalleen eilen. Voiko sitä vielä lämmittää lisää?



Vai olisiko parempi sujuttaa siihen 100 mm betoniputkesta 70 mm muoviputki seuraavaan liitokseen asti, jolloin alkaisi taas käyttää 100 mm muoviputkea?



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 16:44) kommentti

Se nyt kumminkin on se uusi liitos yhtä tiivis, kuin ne betoniputkienkin jatkokset. Että jos nyt säilytetään suhteellisuudentaju tuon hikoilun (vuoto lienee liioiteltu sana) kanssa. Joku sauma-aine tuohon löytyy,  mut muistakaa sitten lämmönkesto kans.

En taas ihan hoksannut tuota sujutusta noin, mut vastaajallahan oli nyt oletuksena virtaussuunta väärin, joten ajatus oli ohi. Voihan tuota koittaa vielä lämmittää, mä en muista olenko jäähdyttyä kertaakaan lämmittänyt uudelleen. Alla on aina ongelmana kun ei saa pohotettua lämpöä suoraan, jollei ole pirusti tilaa allakin.



Jäsenen TI-mieskin antama (6.8.2014 21:31) kommentti

Yksi tapa myös laittaa betoniputkeen kiinni 160 viemäriputki, siis sen päälle vähän matkaa, tiivistää liitos "kumipantaliitoksella" tai tuolla "kutistemuovilla", virtaussuunnan takia ei pitäisi niin herkästi vuotaa. Tuon liitoksen voi myös tiivistää tiivistemassalla jos betoniputken saa riittävän puhtaaksi ja kuivaksi. Tuosta 160 viemäriputkesta sitten "epäkeskoliitoskappale" 110 viemäriputkeen niin että alareunaan ei jää pykälää joka kerää moskaa.



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 21:43) kommentti

Mä olen koko ajan ymmärtänyt että tässä ei ole käytetty mitään kutistemuovia, vaan ihan oikeata putkiosaa, missä toinen pää 110mm muhvi ja toinen pää lämpökutistettava 130-150 mm. Joka on kaikkineen tiiviimpi ratkaisu kuin se kova 160 millinen. Molempiin tietenkin saa rosteripannan kumitiivisteellä vielä päälle, mut rosoiseen putkeen ei saa mitään kiinni niin, ettei hiukan hikoilisi.

Ulkopuolisissa sellaisissa putkissa, joissa vuotovedet eivät muodosta merkittävää haittaa, olen pakottanut joskus supistusosan 110/160 suoraan neljäntuuman betoniputken päälle, kun ovat aikalailla sopivia. Mut ei noista tiiviitä saa, veikkaan että kysyjällä on se paras vaihtoehto käytössä.



Jäsenen TI-mieskin antama (6.8.2014 21:52) kommentti

Betoniputken voi hio tai tasoittaa mutta tosiaan työlästä. Jos pukkaa muoviputken pitkälle betoniputken päälle ja tiivistää raon tiivistemassalla, siis massaa ennen asennusta ja sen jälkeen, niin tulee aika tiivistä? Tuohon voi laittaa lisäksi kumipantaliitoksen tai nykyisin saatavilla olevaa "bitumitiivistysnauhaa" joka tarttuu kuin "tauti" kaikkeen, myös betoniin ja käsiin.



Jäsenen TI-mieskin antama (6.8.2014 22:10) kommentti

Toisaalta tuossa voisi ottaa "järki käten" koska pesuaineet, ihon eritteet yms. tukkii tuon tihkumisen alle vuodessa? Toisaalta ei haittaa jos maaperä pystyy veden imemään koska on kyse vain "harmaista vesistä"?



Jäsenen Pete antama (6.8.2014 22:33) kommentti

Sama ajatus on lausuttu jo aiemmin tuolla ylempänä. Suhteellisuudentajua peräänkuulutin.

Kun hikoilusta kyse, ei vuodosta...



Jäsenen Senik antama (6.8.2014 23:43) kommentti

Asiallisia kommentteja joka lähtöön. Arvostan suuresti apuanne.

 




Kommentoi:*


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Mikä home?
Mikä tauti on iskenyt  väriminttuuni? Lehdet ovat yläpinnalta aivan "homeessa"- Mitä pitäisi tehdä ja leviääkö...