Kysy, vastaamme -palvelussa Puutarha.net-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä puutarhasta, rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!
Edellinen Muu ilmanvaihto aihealue Seuraava
pvm: 25.10.2012 16:57

Kysymys: painovoimainen ilmanvaihto

Muu ilmanvaihto

asumme vuonna 1972 rakennetussa ns. matalamallisessa ok-talossa,jossa on painovoimainen ilmanvaihto. takkahuoneessa on palomuurissa hormiin menevä halk. 160 mm ilmanvaihto venttiili,joka ei ime vaan puhaltaa sisälle kylmää ilmaa. laitoin samaisen huoneen ikkunoiden yläpuolelle 2 kpl 75mm venttiiliä,mutta tilanne ei muuttunut.huoneen ulosmenevää ovea,kun raottaa n.5cm,niin johan alkoi imu käymään(talouspaperi pysyy reiässä).auttaisko,jos laittas siihen pienemmän poistoilmaventtiilin? voiko poistoilmaventtiilin laittaa seinään vai onko se tarkoitettu vaan kattoasennukseen? mikä neuvoksi?
Kysymyksiä: 3 kpl

Kommentoi:*




Virallinen Vastaus
Asuntoon tulee liian vähän korvausilmaa. Joikaisessa huoneessa pitää olla korvausilmaventtiili. Tutustu kotisivumme LVI-osion painovoimaisen ilmanvaihdon kirjoituksiin. Niistä näet, miten tuloilmaventtiilit kannattaa asentaa. Poistoventtiilin pienentäminen ei tilannetta ratkaise. Nyt korvausilma tulee hormin venttiilistä ja hallitsemattomasti rakenteiden läpi.

Arvostele vastaus kysymykseen "Muu ilmanvaihto / painovoimainen ilmanvaihto":
Jäsenen Halpakorjaus antama (25.10.2012 19:55) kommentti

Piipun päähän kannattaa asentaa tuohon ilmanvaihtohormiin savukaasuimuri, joka tehostaa tässä tapauksessa ilmanvaihtoa. Imuria käytetään katkaisijasta huoneistosta käsin, tässä tapauksessa kai imuri olisi päällä jatkuvasti, jos tilanne on noin huono.

Jäsenen Ötzi antama (25.10.2012 20:10) kommentti

Korvausilmaventtiileitä pitää lisätä joka asuinhuoneeseen.

Jäsenen JR454159223 antama (25.10.2012 23:2) kommentti

Eipä kannata suin päin vielä tehdä noiden kummankaan ohjeen mukaan, vaan tutkittava iv:n käyttäytymistä sulkemalla ja avaamalla eri huoneitten ovia ja ennen kaikkea niiden huoneitten ovia, joissa on oletettavasti "poistoräppänä".

Tuleeko sitä puhaltavaa ilmaan silloin, kun sen takkahuoneen ovi on kunnolla auki? Huomaa myös, jos ovissa on kynnysrako. Tutki ennen kaikkea sitä miten se takkahuoneen poistoräppänä toimii takkahuoneen oven eriasennoissa eli missä vaiheessa se vaihtaa suuntaansa. Miten käyttytyvät lisäämäsi korvausilmaventtiilit milloinkin ja muutkin korvausilmaventtiilit?

PS! Tuo imuri saattaa sekoittaa koko systeemin. Sinulla on varmaan myös liesituuletin, jolloin sen mukaanotto tutkimuksissasi on myös välttämätön.Huomaapa vielä, että ajateltu/luultu korvausilmaventtiili saattaakin olla poisto ja päin vastoin, kuten asia on nyt.

Jäsenen rakrak antama (26.10.2012 8:39) kommentti

Painovoimainen ilmanvaihto ei toimi ilman kunnon korkeuseroja tulo ja poistoventtiilien välillä. Matalassa tasakattoisessa talossa korvausräppänät pitää sijoittaa lattian rajalle. Samalla tulee tutkittua missä kunnossa mahdolliset piilosokkelit yms rakenteet on.

Jäsenen Halpakorjaus antama (26.10.2012 8:51) kommentti

Painovoimainen ilmanvaihto toimii sitä paremmin mitä suurempi korkeusero on tuloventtilin ja katolla olevan poistohormin pään välillä. Piipun jatkaminen peltiputkella voisi auttaa. Päähän voi asentaa myös sähköttömän,  tuulen avulla pyörivän imurin, jollaisia on myös markkinoilla.

Korvausilman pitäisi tulla huoneen alaosasta, silloin toimisi paremmin (kun ovi avataan, toimiiko silloin poisto oikein?) Silloinhan ilmaa tulee lattian rajastakin.

Jäsenen Ötzi antama (26.10.2012 10:12) kommentti

No jaa...Onkos sillä juurikaan merkitystä poistohormin toimintaan sijaitseeko korvausilmaventtiili alhaalla lattianrajassa vaiko ikkunan korkeudella toisessa huoneessa koska poistoilmaventtiili sijaitsee ylempänä piipunhormissa?    

Suurempi vaikutus on poistoventtiilin ja hormin ´yläpään` korkeuserolla.

Jäsenen Halpakorjaus antama (26.10.2012 11:3) kommentti

Korkeusero on syytä laskea korvausilma-aukon sijainnin ja hormin yläpään välillä. Näiden välille syntyy veto.



Seinän alaosassa venttiili vaatii kyllä esilämmitystä.




Jäsenen Ötzi antama (26.10.2012 16:18) kommentti

Korvausilmaventtiili lämpöpatterin yläpuolelle, niin ei sukat pyöri jalassa.
Jos on kylmä vinttitila niin pitää tarkastaa onko ilmavuotoja, joka näkyy talvella kuurana eristeissä.  

Jäsenen rakrak antama (26.10.2012 16:34) kommentti

Patterin päälle sijoitettu korvauilmaventtiili rupeaa herkästi toimivaan päinvastoin. Huipparin kanssa pelaa kyllä, mutta sitten sitä lämpöä menee harakoille turhan paljon.



Syy miksi hormista tulee tuloilmaa on se että erityisesti yläpohjan höyrysulku vuotaa reippaasti, tuon asian saa "korjattua" juuri tuolla esittämälläni lattian rajassa olevalla venttiilillä.



Painovoimainen ilmanvaihto ei oikeen ole nykypäivää eikä yleensä toimi kuin kerrostaloissa ja siksikin se olisi hyvä korvata koneellisella lto:lla..Valitettavasti tosin 70- luvun tekeleiden kanssa kannattaa tutkia asiaa laajemmin kannattaako korjauksiin edes ryhtyä vai olisiko purkaminen kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Jäsenen marksto antama (26.10.2012 16:51) kommentti

En nyt saivarrella halua, mutta on aivan yhdentekevää, millä korkeudella korvausilmeventtiilit huoneissa ovat. Tuulettumisen kannalta siis. Kylmä ilma on "painavampaa" kuin lämmin ja "valuu" sisälle pyrkien syrjäyttämään lämpimän ilman. Ja syrjäyttääkin sen, jos tiloissa ei ole lämmitystä.

Tuommoisessa matalassa rakennuksessa tilanne on kyllä aika lailla hallitsematon varsinkin jos rakenteet eivät ole tiiviit. Kaiken kaikkiaan painovoimaisen ilmanvaihdon määrä jää vähäiseksi.

Jäsenen rakrak antama (26.10.2012 17:19) kommentti

Aivan, lämmin ilma on kevyempää ja tuohon tuo koko painovoimainen ilmanvaihto (nimikin sen kertoo) perustuu. Huoneen katonrajassa on siis oletettavasti lämpöisempää kuin lattianrajassa. Höyrysulussa on oletettavasti reikiä joten lämmin ilma jatkaa matkaansa sinne ylöspäin, ja jostain pitää tulla uutta tilalle.



Patterin päällä oleva venttiili lähtee helposti purkamaan sitä patterin lämpöä pihalle, kuin taasen patterin alla oleva venttiili ei sitä tee.



Venttiileiden sijoittelulla voi painovoimaista ilmanvaihtoa jotenkin koittaa hallita, muutoin se on täysin hallitsematonta kuten mainitsitkin.


Jäsenen marksto antama (26.10.2012 17:41) kommentti

Niin, puhuin tuuletuksen määrän kannalta. SaSen verran täydennystä, että samasta venttiilistä samnaikaisesti voi sekä poistua että tulla lisää ilmaa. Aivan kuten vaikkapa ovea tai ikkunaa avattaessa.


Kommentoi:*


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia: