Kysy, vastaamme -palvelussa Puutarha.net-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä puutarhasta, rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!
Edellinen Hankkeen valmistelu aihealue Seuraava
pvm: 28.5.2012 9:2

Kysymys: Kylphuoneen seinät

Hankkeen valmistelu

Terve,

Kylpyhuonetta saneerataan parasta aikaa ja tuli kysymys mieleeni. Eli saunan ja kylpyhuoneen välinen seinä. sauna vuorattu saunasadulla, mutta miten kylpyhuoneen puolella pitäisi toimia? Eli laitetaanko koolauksiin vain kipsilevy kiinni vai pitääkö koko kylpyhuoneen puoli myös vuorata esim. alumiinipaperilla? Kipsilevyn päälle tulee toki normaalit vedeneristykset.

Kyseessä on 1950 rintamamiestalon kellarikerroksessa olevat tilat.

Pikaista vastaustanne odottaen. -Janne-
Kysymyksiä: 10 kpl

Kommentoi:*




Virallinen Vastaus
Kipsilevy pinnoitetaan normaalisti vesieristeellä ja laatoituksella. Koolausväliin ei aseteta eristettä vaan se jätetään yläosastaan alaslasketun katon yläpuolella avoimeksi, jolloin rakenteen läpi mahdollisesti kulkeutuva vähäinen vesihöyry pääsee nousemaan ylös.

Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Kylphuoneen seinät":
Jäsenen Mestari antama (28.5.2012 12:25) kommentti

Kylpyhuoneen puoli ei tarvitse kuin vesieristyksen, ei muuta erillistä höyrynsulkua.

Jäsenen Jv20531112 antama (28.5.2012 13:4) kommentti

mutta tarkkaan ottaen siinä on virhettä eli se on yksioikoisesti sanottuna väärä rakenne. Noinhan se tehdään, siis väärin/virheellisesti.

Jäsenen Mestari antama (28.5.2012 14:11) kommentti

Niinhän se tehdään,tässä tapauksesa käytetään tekniikka,mikä on vähiten väärin.

Jäsenen vaihtoehtoja antama (28.5.2012 15:47) kommentti

Kun sen osaa tehdä oikein, niin ei ole väärin.



Eli, se kahden "tiiviin" pinnan väli toteutetaan kyseisen kohteen sallimalla tavalla niin, ettei siitä tule "susi-umpiota".

Jäsenen HTT antama (28.5.2012 16:11) kommentti

Jv jne.. olisi voinut kertoa sen ainoan oikean tavan...

Jäsenen Jv20531112 antama (28.5.2012 16:25) kommentti

Sehän ihmetyttää ja on suorastaan surullista, että täällä neuvotaan ts. "neuvotaan" luulemalla rakenteen olevan hyvä tai edes jotenkin kelvollinen. Tällaiset neuvonta-mestarit ja muut tohtoroidut ovat hyvin köykäisin perustein neuvomassa, anteeksi "neuvomassa". Mistä se tavallinen kyselijä sitten tietää, mikä on ennen kaikkea oikein tai edes sitä  "mikä on vähiten väärin".

HTT:lle: Se on yleisesti kerrottu näilläkin palstoilla,  siis yleisellä tasolla, mutta se on kulloinkin tarkkaanottaen tapauskohtainen, joten ei kannata lähteä arvailemaan rakenteita.

On myönnettävä, että se tehdään lähes aina väärin, paitsi....., kun sen osaa ja hallitsee.

Kun näitä usein "vähiten väärin"-rakenteita neuvotaan  "vakavalla naamalla".niin silloin olisi syytä olla hiljaa tai ainakin tuoda ilmi se "vähiten väärin"-tieto, jolloin kyselijä voi ottaa ainakin viimeistään silloin oman "ihmettelynsä" käyttöön. Näissä tapauksissahan ei se "vähiten väärin"-neuvoja tiedä sitä itsekään, vaan luulee sen olevan oikein, kun on jossakinb nähnyt harakirirakentajan tekevän siten.

Jäsenen vaihtoehtoja antama (28.5.2012 16:36) kommentti

"olisi voinut kertoa sen ainoan oikean tavan..."



Paha vaatimus.



Sitä ainoaa oikeata tapaa on tuon ikäiseen, ja osittain jo toimenpiteitä tehtyyn kohteeseen mahdoton sanoa.



Kyllä se vaatii lisää tietoa käytettäväksi, tai paikan päällä...

Se kokonaisuus, se kokonaisuus.

Jäsenen Jv20531112 antama (28.5.2012 16:48) kommentti

Lisättäköön HTT:lle rakentamisessa ei ole yhtä ainoaa tapaa, vaan osaava pystyy ratkaisemaan ongelmat ja rakenteet usealla tavalla, joista hän valitsee sen kulloinkin vähintään sopivan tavan ei: "vähiten" sopivan tavan eli "vähiten väärin".

Jäsenen HTT antama (28.5.2012 17:8) kommentti

Jvjne sitä samaa mössötystä!!

Jäsenen Jv20531112 antama (28.5.2012 19:47) kommentti

Mites se olikaan se kalikka ja koira?

Jäsenen vaihtoehtoja antama (28.5.2012 22:17) kommentti

"HTT", kyllä se "Jv205311112":n kommentin sisältö on ihan oikein.



Joku muu taitaa nyt mössöttää.

No, sattuuhan noita kokemattomille, mutta asenteen pitäisi olla toista luokkaa.

Jäsenen JAMM antama (29.5.2012 8:14) kommentti

Kysyjä itse selvitteli myös asiaa ja katselin RT:n märkätilojen opasta. Siinä nimenomaan neuvotaan laittamaan saunan seinälle eriste ja sitten kipsilevy niin, että väliin jää tuuletusrako. Tämä siis puurunkoisessa väliseinässä. Eli eikö tuo opas nyt tässä tapauksessa olekaan oikeassa vai miksi myös Rakentaja.fi sivusto neuvoo jättämään eristeen pois? Johtuuko talon iästä vai mistä?

Jäsenen Halpakorjaus antama (29.5.2012 8:30) kommentti

Tuo väliseinä,kuten koko pesuhuone, pitää tehdä kivirakenteisena, silloin se tehdään oikein!

Jäsenen Jv20531112 antama (29.5.2012 8:45) kommentti

Voi helvetti noita tuollaisia ojeistajia! Päin helvettiä, niin kuin muutkin ko:n jutut!

Jäsenen Mestari antama (29.5.2012 8:54) kommentti

Ei kannata ihmetellä,miksi talokaupoista tulee herkästi erimielisyyksiä.

Niin on monta mieltä, kuin on miestäkin.

Jäsenen HTT antama (29.5.2012 9:17) kommentti

Kiveä peliin!!

Jäsenen JAMM antama (29.5.2012 9:19) kommentti

Se nyt on puuseinä ja tulee myös olemaan.

Jäsenen Jv20531112 antama (29.5.2012 11:13) kommentti

Huomatkaa, että kivessä muhii se pöpöhomma vuosikymmeniä aiheuttaen useamman sukupolven ennenaikaisesti papeille töitä, mutta puusta ja levystä tehden sortuessaan ennen aikojaan, siitä tulee hommaa vain Halpakorjaukselle. Se on parempi kertarysäys kuin ainainen papin aamenen toisto. Ja sitten virheestä oppimaan.

Rakentamiseessa eivät mitkään mielipiteet eikä "vähiten väärin" ratkaise, vaan riittävän hyvä työ ja aineet.

Tehtiinpä se märkätila kivestä tai puusta, niin työ ratkaisee. Kivestä kehoittajat työntävät taas sitä "vähiten virhettä"-systeemejään, mutta itsekään eivät ymmärrä, niin miksi sitä tänne levitetään. 

Jäsenen Betonitohtori antama (29.5.2012 18:42) kommentti

Kivirakenteiset (sementtipohjaiset) rakenteet eivät homehdu (mikrobivaurioidu) yhtä herkästi kuin puumateriaalit. Se johtuu kivimateriaalin alkalisuudesta joka vähentää, jopa tietyissä olosuhteissa estää mikrobikasvuston syntymistä.
Olosuhteet ovat tärkeät. Jos em. seinärakenteissa ovat vesieristykset kunnossa ei vaurioita yleensä synny.

Jäsenen vaihtoehtoja antama (29.5.2012 19:11) kommentti

Kun kaikki vedeneristeet ovat kunnossa, voidaan olla turvallisin mielin.

Jos ne eivät ole kunnossa (mukaanlukien laattia), turvallisuus on jossain muualla.



Betonirakenteessa se vesi / kosteus etenee kapillaarisesti mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ilmoittamatta aikeistaan. Ei huuda välillä - "Kukkuu - täällä ollaan". Ei huuda.

Sitten se huomataan, esim. 10 m:n päässä tapettien irtoamisella tms. Pommi on valmis, kun lähes koko mökki on kastunut ja homeessa.



Kyllä se sementtipohjainenkin rakenne homehtuu ja kasvaa mikrobeja.



Puu- / levyrakenteessa se mahdollinen vuoto havaitaan, - se oireilee - paljon aikaisemmin, jolloin voidaan ryhtyä tarvittaviin toimiin ennen kuin koko tönö on tuhoon tuomittu, tai korjauskustannukset ovat päätä huimaavat.

Jäsenen ruosu antama (29.5.2012 19:39) kommentti

Voi voi, turhanpäiväistä läpinää !YV:llä ehkä voísin vähän kokemuksista puhua; jos joku on kiinnostunut?!

Jäsenen rakrak antama (29.5.2012 23:51) kommentti

Se etu kiven käytöstä märkätilojen seinärakenteena on rakenteen elämättömyys. Pahvilla päällystetty cyprokki puurungolla elää ilman kosteuden tai seinään nojailujen mukaan. Vesieriste pysyy kiviseinässä paremmin täysin tiiviinä. Hanakulmarasioiden ja suihkujen kiinnitykset kiviseinään ovat varmempia.

Kyseessä on jokatapauksessa makuasia, molemmilla saavutetaan toimiva kokonaisuus.




Jäsenen vaihtoehtoja antama (30.5.2012 7:46) kommentti

Viimeistä lausetta lukuunottamatta täysin eri mieltä.

Huonosti tehtynä täysin samaa mieltä.

Jäsenen Jv20531112 antama (30.5.2012 8:56) kommentti

rakrak päästelee taas omiaan, sillä vain työ hyvien materiaalien ohella ratkaisee.



PieniHuom! kivi ei kylläkään elä, mutta se "liikkuu" omalla tavallaan kuin mikä tavallinen aine tahansa ja vielä syntyjä syvemmäs vesi (nyt ei puhuta muista nesteistä) on melkoinen poikkeus "yleisistä" normeista.



Näissä asioissa on huomioitava se veden liikkuvuus ja millä se pysäytetään eli rajataan.

Jäsenen HTT antama (30.5.2012 9:45) kommentti

Tutkitusti totuus on seuraava:Vesivuotoja esiintyy yleisimmin vedeneristämättömissä tai puutteellisesti eristetyissä lattioissa sekä suihkutilojen kevytrakenteisissa seinissä.


Kommentoi:*


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia: